30. huhtikuuta 2013

Kirjastomyyttejä, osa 4

Kirjastomyyttejä-sarjassa käsitellään yleisiä väärinkäsityksiä kirjastosta ja kirjastotyöstä. Vaikka kirjoitusten ote saattaa olla tiukasta asiasisällöstä huolimatta hieman leikkimielinen, tarkoituksena ei ole irvailla kenenkään kustannuksella, vaan tehdä kirjastoa tutummaksi asiakkaillemme.

On huomautettava, että vaikka yhtäläisyyksiä kaikkien (yleisten) kirjaston välillä varmasti on, nämä kirjoitukset peilaavat sellaisenaan ainoastaan Harjavallan kaupunginkirjaston arkea ja käytäntöjä.

Myytti #4: "Kirjaston työntekijät ovat lukeneet melkein kaikki kirjaston kirjat."

Harjavallan kirjastossa on noin 76000 kirjaa, muusta aineistosta puhumattakaan. Pelkästään aikuisten romaaneja on noin 25000, mikä tarkoittaisi että 43 vuoden ikään (henkilökunnan keski-ikä) ehtineen työntekijän olisi pitänyt lukea noin kaksi, mielellään kolme romaania joka ikinen päivä koko aikuisiänsä ajan päästäkseen kyseiseen tavoitteeseen. Siihen päälle sitten vielä tietokirjat, lasten ja nuorten aineisto sekä muu kuin kirja-aineisto. Yhteensä Harjavallan kirjastossa on reilut 80000 kirjaa, elokuvaa, cd-levyä ynnä muuta teosta. Koko henkilökunnalle tasaisesti jaettuna se tekisi "vain" noin 13333 teosta, eli vain puolitoista läpikäytävää teosta jokaiselle aikuisiän päivälle 43 ikävuoteen mennessä.

Lukeneisuus on kirjastoalalla ehdotonta valttia, mutta tarkkaavaisuus paikkaa vääjäämättömiä ajanpuutteen jättämiä aukkoja. Läpilukeminen ei ole edellytys sille, että tietää kirjan sisällöstä. Monesti riittää, että pitää silmänsä auki käsitellessään kirjoja. Eräällä tapaa kirjaston asiakkaat lukevat kirjoja meidän puolestamme: asiakaspalvelun (ja lainatilastojen) myötä näemme minkä tyyppisiä kirjoja ihmiset lukevat ja kenties saamme tietää myös mitä mieltä he olivat lukemastaan. Tämä helpottaa paitsi asiakkaiden neuvomista ja suositusten tekemistä, myös uusien hankintojen tekemistä.

Kun seuraavan kerran palautat kirjan kirjastoon, kerro palautusta vastaanottavalle työntekijälle mitä mieltä olit lukukokemuksesta. Autat meitä työssämme!

Seuraavassa osassa käsitellään lainaustiskissä istuvan työntekijän häiritsemistä.

Lue kaikki Kirjastomyyttejä-kirjoitukset

(Kirjapinokuvan otti nimimerkki swanksalot. Kuvaa käytetty lisenssinsä mukaisesti.)

12. huhtikuuta 2013

Sähköistä ankeriasmenoa kirjastolla

Perjantaiaamuna 12.4. kirjastolla saatiin nauttia elävästä musiikista. Duo Sähköankerias eli Kimmo Haikonen ja Hamid Moeini ilahduttivat lapsia ja lapsenmielisiä kahden konsertin verran. Yhteensä konserteissa kävi lähes 200 ihmistä.


Vauhdikasta menoa.

Konserteissa kuultiin lauluja mm. auringosta ja sateesta, hiekkakakkujen tekemisestä, sirkushuveista sekä avaruusjunista. Yleisö pääsi osallistumaan paitsi laulamiseen myös musisointiin - sekä istumapaikoiltaan että lavalla. Yleisön osallistuminen oli innokasta, suurimman suosion saadessa varmaankin duon saippuakuplakone, jota halukkaat pääsivät operoimaan.

Kiitokset Sähköankerias-duolle taatusti mieleenpainuvasta elämyksestä!

28. maaliskuuta 2013

Kirjastomyyttejä, osa 3

Kirjastomyyttejä-sarjassa käsitellään yleisiä väärinkäsityksiä kirjastosta ja kirjastotyöstä. Vaikka kirjoitusten ote saattaa olla tiukasta asiasisällöstä huolimatta hieman leikkimielinen, tarkoituksena ei ole irvailla kenenkään kustannuksella, vaan tehdä kirjastoa tutummaksi asiakkaillemme.

On huomautettava, että vaikka yhtäläisyyksiä kaikkien (yleisten) kirjaston välillä varmasti on, nämä kirjoitukset peilaavat sellaisenaan ainoastaan Harjavallan kaupunginkirjaston arkea ja käytäntöjä.

Myytti #3: "Kirjastotyö on pelkkää lainaustiskissä istumista."


Yhdeltätoista tiskiin, seitsemältä kotiin, se on sellainen kirjastotädin maanantai?

Tämä on varmastikin nopealla vilkaisulla kirjastotyön näkyvin osa, mutta ei vie ajallisesti puoliakaan kirjaston työntekijän päivästä.

Kuten ensimmäisessä Kirjastomyyttejä-osassa todettiin, työaamut alkavat monenkirjavilla aamutoimilla. Päivätoimet ovat sitäkin monenkirjavampia. Asiakaspalvelu kuuluu näihin ja on eittämättä yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein. Mutta kuten sanottua, muitakin tehtäviä on, muun muassa:
  • Aineiston valinta ja hankinta
  • Saapuvien kirjalähetysten käsittely
  • Luettelointi
  • Tarroittaminen ja muovittaminen
  • Kirjojen korjaaminen
  • Kokoelmatyö
  • Satutuntien ynnä muiden tapahtumien suunnittelu ja järjestäminen
  • Markkinointi
Kirjastoon ei suinkaan hankita automaattisesti kaikkea, mitä sinne tarjotaan, vaan valinnan tekee henkilökunta. Kaikkea olisi varaa eikä syytäkään hankkia, vaan määrärahojen puitteissa hankitaan sellaista aineistoa, jonka arvioidaan kiinnostavan harjavaltalaisia. Arvioiden tukena ovat lainaustilastot ja suora kokemus siitä, mikä ihmisiä kiinnostaa - toisin sanoen yhteys asiakkaisiin. Aineiston välittäjiltä tulee uutuuslistoja viikottain, joten valintaa ja hankintaa tehdään käytännössä koko ajan. Viikottain tulee myös uutuuslähetyksiä, jotka henkilökunta käsittelee vaihe vaiheelta lainauskuntoon.

Kirjastomaailmassa luettelointi tarkoittaa lainattavan aineiston tietojen siirtämistä tietokoneelle. Näihin tietoihin lukeutuvat mm. tekijätiedot, nimi, sisällön määrä ja laatu, julkaisutiedot sekä luokitus; yleisesti ottaen kaikki mahdollinen tieto, minkä kukaan kyseessä olevasta teoksesta mahdollisesti haluaisi tietää. Luettelointi muistuttaa ulkoisesti hieman tietokoneohjelmointia, mistä voi johtaa karkean vertauksen: jokainen teos ohjelmoidaan kirjaston tietokantaan. Näin kaikki teokset ovat löydettävissä kirjaston aineistotietokannasta ja paikannettavissa kirjaston hyllyistä.


Esimerkki luettelointitietueesta (klikkaa suurentaaksesi kuvaa).

Kun teos on luetteloitu, se tarroitetaan. Tarra sisältää kirjan perustiedot, luokkanumeron ja hyllytunnuksen, sen muista kirjoista yksiselitteisesti erottavan nidetunnuksen sekä viivakoodin, joka nopeuttaa sen käsittelyä (erityisesti lainaamista ja palauttamista). Lopuksi, mikäli kyseessä on kirja tai pahvikantinen CD, teos päällystetään muovilla sen eliniän pidentämiseksi.

Muovittaminenkaan tosin ei ole mikään maaginen suoja: ahkerassa käytössä olevat kirjat kaipaavat monesti korjaamista, mikä on oma taitolajinsa. Kirjastolla on siihen omat erityisvälineensä ja koulutettu henkilökunta. Onkin syytä huomauttaa, että mikäli lainaamastasi kirjasta esimerkiksi irtoaa sivuja, niitä ei tule yrittää itse kiinnittää takaisin. Kirjaston henkilökunta kyllä hoitaa asian, kun kirja palautuu, eikä tavallisesta käytön ja ajan aiheuttamasta kulumisesta veloiteta asiakasta.


Korjattavana olevia kirjoja ja korjausvälineitä.

Kokoelmatyöhön kuuluu mm. aineiston uudelleenjärjestelyä ja karsintaa. Vanhaa ja käyttämätöntä materiaalia poistetaan kirjaston kokoelmasta jatkuvasti ja ainoastaan osa tästä aineistosta menee myyntiin. Tämä on eräällä tapaa samanlainen prosessi kuin uuden aineiston valinta: henkilökunta arvioi mikä aineisto ei ole enää tarpeellista kokoelmassa. Koska kirjoja ja muuta lainattavaa aineistoa tulee koko ajan lisää eikä saapuvan ja poistuvan aineiston suhde ole sama, hyllyjärjestys ei voi pysyä pitkään samanlaisena vaan tarvitaan uudelleenjärjestelyjä. Joskus uudelleenjärjestelyt ovat melko näkyviä, toisinaan vähemmän.

Kirjasto järjestää myös kaikenlaisia tapahtumia ja toimintaa eri-ikäisille asiakkailleen. Hyvä esimerkki tästä ovat lasten jokaperjantaiset satu- ja askartelutunnit sekä miesten ja naisten luku- ja keskustelupiirit. Näiden tapahtumien järjestäminen vie parhaimmillaan paljon aikaa.

Tapahtumia ja kirjastoa yleensäkin pitää myös tehdä tunnetuksi, markkinoida. Esimerkiksi kirjaston tiloissa olevien mainosten (jotka henkilökunta laatii itse), lehti-ilmoitusten sekä Facebook- ja Twitter-ilmoittelun lisäksi markkinointiin voi ja tuleekin lukea myös tämä blogi.

Ja kaikki tämä on vain pintaraapaisu ihmeellisestä maailmasta, joka on kirjastotyö.

Seuraavassa osassa käsitellään kirjaston henkilökunnan lukeneisuutta.

Lue kaikki Kirjastomyyttejä-kirjoitukset

28. helmikuuta 2013

Kirjastomyyttejä, osa 2

Kirjastomyyttejä-sarjassa käsitellään yleisiä väärinkäsityksiä kirjastosta ja kirjastotyöstä. Joka kuun lopussa niin kauan kuin juttua riittää julkaistaan uusi kirjoitus. Vaikka kirjoitusten ote saattaa olla tiukasta asiasisällöstä huolimatta hieman leikkimielinen, tarkoituksena ei ole irvailla kenenkään kustannuksella, vaan tehdä kirjastoa tutummaksi asiakkaillemme. Joillekin "myyttien" todellinen laita saattaa olla täysin itsestäänselvä, mutta kaikille se ei ole.

On huomautettava, että vaikka yhtäläisyyksiä kaikkien (yleisten) kirjaston välillä varmasti on, nämä kirjoitukset peilaavat sellaisenaan ainoastaan Harjavallan kaupunginkirjaston arkea ja käytäntöjä.

Myytti #2: "Kirjastossa saa puhua vain kuiskaamalla ja mielellään ainoastaan äärimmäisessä hädässä."

Kirjasto mielletään perinteisesti äärimmäisen hiljaisuuden paikaksi, jota vartioivat tiukoin hiusnutturoin varustautuneet, pienimmästäkin äännähdyksestä hyssyttelevät kirjastotädit, mutta tämä pitää suunnilleen yhtä hyvin paikkansa kuin se, että kirjastosta saa vain lainakirjoja. Nykypäivänä tilanne on erilainen: kirjaston tarjoamat palvelut ovat monipuolistuneet ja samalla paikan luonne on muuttunut.


Conan Kirjastonhoitaja ei työskentele Harjavallassa. ("-Mikä on parasta elämässä? -Hyssytellä äänekkäitä. Nähdä heidän ajavan kotiin. Ja kuulla kirjaston hiljaisuus.")

Yleisesti ottaen kirjastossa saa puhua kuiskaamatta. Paitsi tiedontarjoaja, kirjasto on myös ajanviettopaikka, joka pyrkii tarjoamaan kaikille jotain. Lehtienlukusalissa tulee saada lukea rauhassa ja esimerkiksi nuortenosastolla tulee saada jutella normaalisti. Näiden kahden "ääripään" välillä tasapainoilemme, tilan paikoin haasteellisen akustiikan asettamissa raameissa.

Kovaääninen keskustelu ja huutaminen eivät ole sallittua, samalla tavoin kuin mikään muukaan epäystävällinen käytös. Ihanteena on kirjastoympäristö, jossa kaikki viihtyvät ja ottavat toisensa huomioon.

Seuraavassa osassa käsitellään kirjastolaisten työnkuvaa.

Lue kaikki Kirjastomyyttejä-kirjoitukset

12. helmikuuta 2013

Lainan päivä 2013

Helmikuun 8. päivä eli Lainan päivä on perinteinen kirjastojen juhlapäivä. Kuten lähes kaikissa Suomen kirjastoissa, Harjavallan kirjastossa järjestettiin tuolloin monenlaista ohjelmaa.

Aulassa alkoi heti kymmeneltä koko päivän jatkunut pienimuotoinen poistomyynti, joka ei vetänyt määrällisesti aivan vertoja Eino Leinon päivän poistomyynnille, mutta kirjoja myytiin kirjaimellisesti säkkikaupalla, kahdella eurolla per säkki.



Lapsille järjestettiin kello 9.30 ja 10.15 Nick Butterworthin kirjaan perustuva nukketeatteriesitys Ketun lämmin yö. Näyttelijöinä toimivat tuttuun tapaan kirjaston työntekijät, tällä kertaa kolmistaan.





Lainan päivän aikana saatiin käyttöön myös loput kalustohankinnat: uudet sohvat, nojatuolit ja pöydät aiemmin lähes tyhjillään olleeseen mediateekin tilaan sekä nuorten nurkkaukseen.



40-vuotisjuhlavuottaan viettävät Harjavallan Pelimannit ilahduttivat kävijöitä elävällä musiikilla klo 13. Musiikin jälkeen julkistettiin ja palkittiin edellisvuoden Vuoden lainaajat. Valitut eivät olleet vuoden aikana määrällisesti eniten lainanneita, vaan positiivisia ja monipuolisia asiakkaita. Vuoden lainaajaksi valittiin Kalevi Ovaska, vuoden seniorilainaajaksi Liisa Teini ja vuoden nuoreksi lainaajaksi Vera Finnilä.

Lainan päivänä julkaistiin myös kirjastovirkailija Jarkko Miikan laatima Harjavallan kirjaston historiikki.

Poistomyynti muuten jatkuu vielä tämän viikon, tervetuloa!