31. toukokuuta 2013

Kirjastomyyttejä, osa 5

Kirjastomyyttejä-sarjassa käsitellään yleisiä väärinkäsityksiä kirjastosta ja kirjastotyöstä. Vaikka kirjoitusten ote saattaa olla tiukasta asiasisällöstä huolimatta hieman leikkimielinen, tarkoituksena ei ole irvailla kenenkään kustannuksella, vaan tehdä kirjastoa tutummaksi asiakkaillemme.

On huomautettava, että vaikka yhtäläisyyksiä kaikkien (yleisten) kirjaston välillä varmasti on, nämä kirjoitukset peilaavat sellaisenaan ainoastaan Harjavallan kaupunginkirjaston arkea ja käytäntöjä.

Myytti #5: "Kirjaston tiskissä istuvaa henkilöä saa häiritä vain äärimmäisissä hätätilanteissa."

Jostain syystä tämä myytti elää rinnakkain osassa 3 käsitellyn myytin kanssa, eli pahimmillaan stereotyyppinen kirjastovirkailija istuu koko päivän lainaus- ja palautustiskissä eikä häntä saa missään nimessä "häiritä". Aika tylsää!

Onneksi asia ei ole näin. Tiskin ääressä istuva työntekijä on siinä nimenomaan asiakkaita varten. Vaikka tiskissä istuessa tehdään aina muita työtehtäviä, ne voi ja tulee keskeyttää asiakaspalvelun ajaksi. Tiskivuoro (jota ei pidä sekoittaa tiskaamiseen, minkä hoitaa astianpesukone) kestää henkilöstötilanteesta riippuen maksimissaan kolme tuntia, joten muita työtehtäviä ehtii tiskivuoron ulkopuolellakin. Työntekijän saa myös pyytää hyllyjen väliin mukaan, sillä henkilökunnan työtiloista voi yleensä kellonsoitolla pyytää jonkun tuuraamaan siksi aikaa - ja jos ei voi, muut joutuvat vain yksinkertaisesti odottamaan vuoroaan.

Kirjaston työntekijöihin voi törmätä myös muualla kuin tiskissä ja heitä saa "häiritä" aivan samalla tavalla.

Seuraavassa osassa käsitellään kirjaston luokitusjärjestelmää.

Lue kaikki Kirjastomyyttejä-kirjoitukset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti